Marketingstrategie
Is jouw bedrijf dagelijks met marketing en communicatie in de weer, maar lijken de resultaten steeds onder de verwachtingen te blijven? Maakt één of meerdere van je concurrenten een inhaalbeweging die je voor wil blijven? Hoe het ook zij, om je commerciële doelen te bereiken heb je een onderbouwde marketingstrategie nodig.
Marketingstrategie bepalen voor jouw bedrijf
Om een goede marketingstrategie voor jouw bedrijf of organisatie te ontwikkelen is het belangrijk om een duidelijk beeld te hebben van de doelstellingen van zowel je bedrijf als je marketing. Om dit helder te hebben werk ik graag samen met de verschillende stakeholders binnen én buiten je organisatie. Op die manier wordt een helder én onderbouwd beeld van de situatie geschetst.
Dit zijn de meest courante vragen van bedrijven om een marketingstrategie te ontwikkelen:
Ik wil als merk of bedrijf herpositioneren
Mijn huidige marketingcampagne draait niet goed
Ik moest nog nooit eerder marketinginspanningen leveren
Ik wil sterker groeien met mijn bedrijf
Ik wil meer leads voor mijn onderneming
Ik wil de creatives van mijn agency beter briefen bij de start van een project
Van marketingstrategie tot marketingplan
Een marketingstrategie uitwerken voor een bedrijf is altijd maatwerk. De aanpak van een ander bedrijf of concurrent kopiëren zou niet alleen onverstandig zijn, het zal je ook zelden de resultaten opleveren die je voor ogen hebt.
Omdat de wensen en eisen van elk bedrijf verschillend zijn, bied ik verschillende oplossingen en workshops aan om tot de juiste strategie te komen. Hieronder vind je de meest frequent gebruikte methodes terug.
Marketing
strategie
Samen met de verschillende stakeholders binnen je bedrijf of organisatie gaan we op zoek naar de elementen die jou een competitief voordeel opleveren in de markt. Op basis van deze sterktes maken we vervolgens een concreet actieplan om de opportuniteiten in je doelmarkt te bespelen. Geen wollig en vrijblijvend advies, maar voetjes in de klei.
— Analyse, nulmeting & second opinion
— Branding, identiteit & postionering
— Doelgroepen & Customer journey
— Digitale marketingstrategie
— Lead generation strategie
— Content & campagnestrategie
— Marketingplan schrijven
Workshops
en sprints
Dankzij workshops of sprints verzamel en valideer je op een bijzonder korte tijd een heleboel ideeën. Think days or weeks, not months. Ideaal voor een strategiebepaling voorafgaand aan een creative brief tot een herpositionering van je merk, en alles ertussenin.
— Design sprint
— Marketing sprint
Opleidingen
trainingen en talks
Ik geef regelmatig opleidingen en gastcolleges rond marketingstrategie aan verschillende bedrijven en hogescholen. Altijd op maat van je vraag én je doelgroep.
— Marketingstrategie opleiding
— Digitale marketingstrategie opleiding
Verschillende marketingstrategieën
Er bestaat niet zoiets als één enkel succesrecept voor een goede (digitale) marketingstrategie. Wat wél bestaat zijn verschillende beproefde modellen die jou als bedrijf helpen de juiste informatie te verzamelen om een onderbouwde strategie op poten te zetten. Misschien hoorde je ooit wel al eens van modellen als de Ansoff-Matrix, waardepropositie van Treacy & Wiersema of de klantenpiramide van Curry.
Om goede keuzes te maken voor je merk, sales of campagne is de juiste informatie namelijk onontbeerlijk. Deze modellen brengen niet noodzakelijk altijd nieuwe of ongekende info aan het licht, maar zorgen er vaak wel voor dat er connecties of verbanden gelegd worden die voorheen niet waren opgevallen.
In combinatie met verder onderzoek zoals een concurrentie-analyse, trendresearch of een zoekwoordonderzoek (ook wel keyword research genoemd) vormt deze info de basis voor een goede en onderbouwde marketingstrategie
Klinkt dit allemaal wat overweldigend, of weet je niet meteen waar gestart? Geen nood, ik luister graag vrijblijvend naar de doelstellingen die je met je onderneming voor ogen hebt om vervolgens een stappenplan aan je voor te stellen.
Onafhankelijke marketingstrategie
Het marketinglandschap bevat tegenwoordig werkelijk honderden verschillende tools en kanalen. En haast dagelijks komen er nieuwe tools de lijst vervoegen. Soms lijkt het wel onbegonnen werk om nog het overzicht te kunnen bewaren. Verschillende agencies zweren bij verschillende tools, en stellen aan de hand van deze tools oplossingen voor jouw merk of campagne voor.
Met 15 jaar marketingervaring op de teller is het merendeel van de meest courante marketingtools hier de revue al eens gepasseerd. De kans is dan ook groot dat ik je uit eerste hand ervaringen kan delen met een specifieke tool of tactiek. Omdat elk project vanuit een unieke strategie wordt aangepakt, eerder dan vanuit een specifieke set tools, kan je ervan op aan steeds onafhankelijk advies te krijgen. Ik ben geen verdeler van één specifiek softwarepakket, noch heb ik baat of voordeel bij het gebruik van één of andere tool. Zo ben je zeker van de beste marketingmix voor jouw merk, bedrijf of organisatie.